Studium:
- Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado (ENPEG) v Mexico City
- L´Ecole Nationale Supérieure Des Arts Decoratifs (FONCA) v Paříži
- Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Vybrané samostatné výstavy:
- 2024 Cuerpo V, Dům pánů z Kunštátů, Brno
- 2023 Ploché bytosti, Galerie Luxfer, Česká Skalice
- 2018 LO, 10.6.-15.7.18, Meetfactory, Praha
- 2017 Zapomenuté ovoce, SVIT, Praha
- 2017 DAMA s Ajit Chauhan, Turín, Itálie
- 2016 The notion of distance (THREAT), Galerie FUTURA, Praha
- 2016 Konstelovat, Kurimanzutto Gallery, Mexico City
- 2015 Between world and fiction, Klubovna, Brno
- 2013 Hallazgo (In a broken dream), Museo de Arte de Sinaloa. Mexico
- 2011 Punto de Fuga, La Galeria de Comercio. Mexico City
- 2009 Chemin Vert, The Brownstone Foundation, Paříž, Francie
- 2004 Comunidad, La Esmeralda ENPEG, Mexico City
Anotace:
Mexická umělkyně Jimena Mendoza je absolventkou ateliéru Umění ve veřejném prostoru na pařížské L´Ecole Nationale Supérieure Des Arts Decoratifs, Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado v Mexico City a VŠUP v Praze.
Kurátorský tým: Sara Gomez, kurátorský tým GKaS
Jimena Mendoza (*1979), umělkyně mexického původu působící v Praze, se své práci zaměřuje na dialog mezi užitou tvorbou, řemeslem a designem. Inspiraci a zaujetí nachází v tradičních a nezápadních kulturách, v poslední době pak i v pozvolna mizejícím vizuálním odkazu bývalého východního bloku.
Mendoza se zajímá o modernismus, utopie, které lze vysledovat až na začátek minulého století, a dystopie, které s nimi přicházejí. Její práce cestuje mezi jejím kulturním zázemím a porozuměním (mexické, postkoloniální, předkolumbovské) a jejím výzkumem a setkáními dnes. Tyto vlivy se kondenzují do autonomních uměleckých děl. Koláže se snaží působit jako pozůstatek či relikvie z nedávné minulosti, apelují na starověké monolity, které představují silné kulturní dědictví i myšlenku jedinečnosti. Monolity znají evropské i americké společnosti a jsou připomínkou lidské přeměny přírody v kulturu. Jsou hmotným důkazem lidského činu. Tyto neznámé formy jsou jako kódy k rozluštění nebo tajemství ukrytá v minulosti. Mendoza ukazuje důležitost tajemství a důležitost nevědomosti zejména dnes v naší hyper-informované společnosti.