Tvorba Marka Meduny se často dotýká podstaty uměleckých médií a stejně tak ukazuje spletitosti lidského porozumění a pravidel. Jeho výstava v galerii Kaple je sochařská, instalační, mírně side-specifická, propojená s obrazy a kresbami, které se pohybující na pomezí učebnicové kresby a karikujícím kresleným vtipem.
Středobodem celé výstavy jsou řetězy, které spoutávají živou hmotu sena do jakési „pavučiny“, pasti, v niž nalezneme nakladená vajíčka, jež symbolizují počátek všeho, počátek zrození putování i nástrahy samotného bytí. Prostřednictvím skrytých symbolů jsme vtaženi do detektivního pátrání, pronikneme postupně do tajů nejasností, překážek a pastí, které celou výstavu provázejí. Valašské Meziříčí „Výstava je postavena na kresbách, které jsou v podstatě významovou hrou mezi protagonistou a antagonistou. Z kreseb jsou odvozeny další artefakty, které mají symbolický význam a většinou něco propojují, rozdělují či spojují. Všechny tyto objekty mohou znázorňovat symboly cest, díky nimž člověk mapuje svět a okolí,“ uvádí Marek Meduna.
Spletitost řetězů a oček můžeme chápat jako metaforu k rybářské či internetové síti. Větvě umístěné nad vědrem, v němž je usazeno lité olovo v odpařujícím se solném nálevu, mají zase alchymistický podtext. Trn uprostřed obrazu, je vlastně nenápadným epicentrem všeho dění, je chápán ve smyslu pasti a zároveň jsou dané obraz obohaceny o „nesmyslné“ čáry odkazující na vystavené kresby.
„Zároveň mě baví určitý stupeň nejasnosti. Ne vše je zde úplně zřejmé. Ve světě se nachází spousta struktur, které myšlenkově přenášíme do dalších oblastí. A na tomto faktu je postavena celá výstava,“ dodává autor výstavy.
Marek Meduna (1973) je výrazným autorem ve středoevropském kontextu, bývalý člen skupiny Rafani a současně působí jako vedoucí Ateliéru malířství IV na Akademii výtvarných umění v Praze.
Výstavu v meziříčské Galerii Kaple bude možné zhlédnout do 29. ledna 2021 ve všední dny mimo pondělí od 9 do 17 hodin a o víkendu od 13 do 17 hodin. Více informací naleznete na stránkách www.kzvalmez.cz.