Hyperrealistická malba ovládne Sýpku.

Hyperrealistická malba ovládne Sýpku.

ZDENĚK TRS   &  ALŽBĚTA JOSEFY - I Love Lucy

Alžběta Josefy a Zdeněk Trs, dva partneři, dva malíři, dva pohledy na hyperrealismus. Galerie Sýpka má tu čest uvítat českou špičku výtvarné scény. Vedle shodného místa narození a zkušenosti ze stejného ateliéru na AVU je pro autory děl výstavy společné i to, že pracují s motivem zahalení-skrytí, což vyvolává pocit tajemna a nutí diváka k domýšlení. Vernisáž výstavy uvede světoznámý český sklář a malíř Vladimír Kopecký a celkový program obohatí hudební seskupení Santal trio, v němž působí také Alžběta Josefy

Alžběta Josefy se narodila v Liberci a studovala na AVU v ateliéru malířství III. u prof. Michaela Rittsteina. Roku 2007–2011 působila v ateliéru u prof. Zdenka Berana na AVU v Praze. Už tady začíná intuitivně pronikat do hloubky svých objektů, které jsou oproštěné od jakékoliv prvoplánové plochosti a již od prvního pohledu vyprávějí svůj příběh, svá tajemství. Ano, jde o reálné předlohy obrazů z mé mysli. Představuji si to tak, že něco se mi během života do toho vědomí naskládá. Pak něco někde zahlédnu  -  tvar, věc, situaci a potřebuji se k tomu vyjádřit.“, uvádí autorka. S citem, až pro fotografickou kompozici, vkládá do pláten předměty kolem sebe, jako i jejich náladovost, obojí vznášející se ve vakuu rozvinutého na pomezí temného vesmíru a jeho přesahu, jakoby chtěla obrátit význam a říct, že není světla bez stínu, či tváře bez člověka, i když právě tváře ve svých dílech často záměrně vynechává.

Zdeněk Trs studoval u prof. Vladimíra Kopeckého na VŠUP a je jedním z výrazných absolventů Ateliéru klasických malířských technik prof. Zdeňka Berana. Jeho obrazy cíleně prezentují realitu do bodu, kdy realita sebe sama stírá a vytváří prostor pro nové pojetí imitace; jako věčného návratu zpátky k prapůvodním kořenům.  Autor vysvětluje: „Příroda a zvířata pro mě vždy byly inspirací. Začal jsem tedy tyto motivy zakrývat látkou, aby si ponechaly své tajemství. Postupně jsem touto metodou přešel k abstraktním obrazům krajin.“  Iluze u Trsových obrazů je jasně zobrazena i chápána, přesto si pohrává s divákovou představivostí a nenechává nic náhodě, skryté předměty vyplouvají na povrch za pomoci světla a stínu, objekty a těla jsou pokryty tenkou vrstvou tkaniny.